Thursday 9 July 2009

Gamitan Kinabalu

Gunung Kinabalu terletak di banjaran Crocker, Taman Kinabalu, Sabah. Gunung ini mempunyai ketinggian 4093.4 meter dan ia adalah gunung tertinggi di Malaysia dan ketiga di Asia Tenggara. Secara keseluruhannya, permukaan gunung ini adalah berbatu-batu.Jangkaan dalam Ogos 2009 Ayahmuda akan menyertai XPDC mendaki gunung kinabalu, rasa teruja dan rindu jugak. Ayahmuda sendiri sudah bersedia untuk pergi ke gunung kinabalu. Hampir 4 bulan ayahmuda membuat persiapan dan latihan seperti berjogging dan jungle trekking di Bukit Bakar Machang, dan Gunung Tebu yang merentasi hutan selama lebih kurang satu jam bersama kawan-kawan disini. Ayahmuda betul-betul sudah bersedia untuk pergi. Persiapan terakhir ayahmuda nanti ialah membeli barang keperluan yang patut semasa mendaki gunung. Betul-betul excited sebab rindu untuk mendaki gunung Kinabalu.. Ayahmuda rindu dengan kabus putih yang cantik dan sinaran matahari yang terpancar tepat di puncak gunung kinabalu Kalaulah Maya Karin dan suaminya dapat mendaki gunung kinabalu, Ayahmuda yakin dapat juga mendaki gunung kinabalu..bersama kawan-kawan. Di Maklumkan masa taklimat Ekspedisi Kinabalu terbabit terbahagi kepada dua fasa iaitu fasa satu dan dua. Pendakian fasa satu bermula dari kaki gunung, yang mengambil masa 6 – 7 jam untuk sampai ke Laban Rata. Pendakian fasa dua dari Laban Rata ke puncak Gunung Kinabalu mengambil masa kurang daripada empat jam, kalau tidak menghadapi halangan sukar di jangka sampai di puncak subuh untuk menikmati matahari naik menyinari puncak gunung kinabalu. Doakan semuga ayahmuda bersama kawan-kawan Berjaya dalam XPDC ini.

Beberapa Tip Mendaki:

Pastikan anda memakai pakaian yang sesuai dan membawa beban yang sesuai. Semasa packing, letakkan barangan yang ringan seperti pakaian di bahagian bawah beg dan barangan yang berat seperti bekalan makanan di bahagian atas. Kaedah penyusunan barang yang betul boleh membantu anda mengurangkan beban yang dibawa.
Seeloknya anda perlu memakai sarung tangan. Sebelum memaut pada kayu/ akar,pastikan iabetul-betul kuat. Anda mungkin terjatuh jika kayu tersebut rapuh. Apabila mendaki cuba lakukan kaedah ini. Apabila melangkah ke hadapan, berhenti dalam satu atau dua saat. Pada masa ini beban di tampung oleh kaki belakang. Kemudian pindahkan beban ke kaki hadapan. Langkah lagi dan rehat dan begitulah seterusnya. Dengan cara begini anda tidak akan tercungap-cungap apabila baru 10 langkah mendaki.

No comments:

Post a Comment